ZLÍN 326

Po druhej svetovej vojne vypísalo čs. ministerstvo národnej obrany požiadavku na cvičné lietadlo s dvoma sedadlami za sebou a s dvojitým riadením. V leteckej továrni v Otrokoviciach vznikol projekt, ktorý bol prijatý, a tak prvý prototyp stroja vzlietol 20. októbra 1947. Lietadlo dostalo označenie Zlín Z-26 Trenér, česko-slovenským vojenským letectvom bol nazývaný ako Zlín C-5. Išlo o stroj zmiešanej konštrukcie, ktorý mal trup zvarený z trubiek, bol potiahnutý plátnom a mal celodrevené krídlo i chvostové plochy. Ďalším vývojom vznikol modernizovaný typ Z-126, ktorý bol osadený motorom Walter Minor 4-III, mal už celokovové krídla i chvostové plochy a iné vylepšenia.

Ďalším vývojovým typom bol Zlín Z-326, ktorý mal čiastočne zaťahovací podvozok, došlo k zvýšeniu rýchlosti i stúpavosti. Prototyp vzlietol v roku 1957, lietadlo sa vyrábalo od roku 1959. Jeho vojenské označenie v čs. armáde bolo C-305. V roku 1965 bol zalietaný ďalší typ Z-526. Sériová výroba lietadla prebiehala v rokoch 1969 – 1974 a vyrobených bolo 172 kusov. Zlín Z-526 bol vyvážaný do mnohých krajín sveta (Belgicko, Bulharsko, NDR, Francúzsko, Taliansko, JAR, NSR, Poľsko, Španielsko, Švajčiarsko, USA). V tejto verzii došlo k zmene palivovej a olejovej inštalácie, lietadlo bolo vyrábané vo verziách Z-526F (s motorom Avia M-137), Z-526L (s motorom Lycoming AEIO) a Z-526M. Pre potrebu akrobacie v Moravane Otrokovice bol vyvinutý jednomiestny Zlín Z-526A. V roku 1981bola skonštruovaná modifikácia Z-526 AFMCondor pre potreby vrcholového strediska športu v Brne.

Overte si voľný termín

Meno

Priezvisko

E-mail adresa

Telefónne číslo

Dátum a čas
Typ zážitku



Vyplnením tohto formulára si podáte žiadosť na overenie voľného termínu pre zážitok, budeme Vás kontaktovať do 24 hodín.
Máte otázky? Volajte ešte dnes!
0902 541 123